De informele VN-werkgroep voor het transport van lithiumbatterijen heeft een voorstel ingediend bij de Committee of Experts on the Transport of Dangerous Goods (SCoETDG) en het Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals (ST/SG/AC.10/C .3/2024/13). Hierin wordt voorgesteld: – 9 nieuwe gevarenverdelingen en 32 nieuwe UN-nummers voor lithiumcellen en batterijen (UN4000 tot UN4031); En – 9 nieuwe gevarenverdelingen en 16 nieuwe UN-nummers voor natriumcellen en batterijen (UN4100 tot UN4115) toe te voegen aan de UN lijst. Hoewel de verzending van lithium-ion batterijen al lastig genoeg is zal dit het nog lastiger maken. Overigens behandelen we in de PGS37-2 cursus ook de verzending van Lithium-ion batterijen.
Het document is een voorlopige tekst is en nog niet volledig is voltooid. Het gaat voornamelijk over classificatie, de procedures voor het testen van cellen en batterijen, speciale bepalingen, documentatie en gevarencommunicatie. Eén van de voorstellen voor het transport van batterijen onder een specifieke laadtoestand (2.9.6.2 (b)) is dat “het transportdocument de maximale laadtoestand identificeert die voor transport is toegestaan”. Wanneer we het document als geheel bekijken,vormt de voorgestelde eis om de ladingsstatus aan het vervoersdocument toe te voegen een extra last op.voor de logistiek. Ons adviesbureau op het gebied van Lithium-ion / PGS37-2 heeft het nu al druk.
Het document zal worden besproken tijdens de 64e zitting van de VN SCoETDG – Genève, van 24 juni tot 3 juli 2024. Het document vind je overigens hier: https://unece.org/transport/documents/2024/04/working-documents/hazard-based-system-classification-lithium-batteries